L som i Lampwork

Åh - idag har jag gått min första dag av två på min glaspärlskaparkurs! Just nu är jag helt slut. Det har varit jättekul och mycket svårare än vad jag trodde. Det var svårt att få det smälta glaset att lägga sig rätt på stålpinnen.

Det är allstå så man går tillväga. Man doppar en stålpinne i en speciell lera, sedan värmer man upp en glasstav över gaslåga tills den glöder och glaset smälter. Sedan duttar man fast glaset på pinnen och vrider samtidigt som man smälter vidare. Inget för darrhänta alltså...

Vi har skapat i olika färger, transparanta och opaka (inte genomskinliga) och gjort olika mönster, utstående och insmälta prickar, ränder i alla möjliga storlekar. Det har varit så roligt! Jag ska ligga på soffan hela kvällen och bara drömma om morgondagen! Tänkte ta med mig kameran imorgon så jag kan ta lite bilder... Ha en skön kväll nu!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0