Rena sprutor - vad säger hjärtat?

En het debatt som tar ny fart lite då och då är frågan om huruvida narkomaner ska få nya sprutor av sin vårdcentral eller inte. Ett annat intressant samtalsämne är den om män som har sex med män ska få lämna blod eller inte.

I sprutdebatten ser jag på frågan ur ett samhällsekonomiskt intresse. Vad är bäst rent pengamässigt? Vad kostar det samhället att inte ge rena sprutor kontra vad det kostar att ge? Tänk om majoriten av de narkomaner som inte har tillgång till rena sprutor uppsökte vårdcentral regelbundet. Skulle det inte generera i att andra sjukdomar hos dem upptäcktes tidigt? Tillgången på hjälpande händer är betydligt större inom sjukhusets väggar, inbillar jag mig iallafall. Då syftar jag på hjälpande händer ut ur missbruk.

I reglerna hos ge blod står det att MSM ins får ge blod. Detta har gett upphov till en stor debatt kring diskriminering. Själv har jag läst på RFSL's hemsida och håller nog med dem fullt ut. Även här är det viktigt att se till fakta och inte låta hjärtat styra.

Självklart kan även jag se negativa saker med att dela ut sprutor samt en diskriminerande faktor i att just MSM inte får ge blod. Men... Att etik och egna värderingar blandas in i frågor som faktiskt inte kan avgöras med hjärta utan snarare förlorar på en sådan vinkling tror att det många gånger är orsaken till vilda debatter med smutskastning och diskrimineringsdiskussioner. Jag har börjat lära mig att vända på saker. Kanske låter det kallhjärtat - men jag tror det är nyttigt att vända saker till det perspektivet också. 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0